LCS-820 – pulpit stacjonarny
LCS-820 jest komputerowym pulpitem do sterowania oświetleniem w teatrach i studiach telewizyjnych. Produkowane są wersje od 60 do 512 obwodów. Pulpity typu LCS pracują w ponad 80 teatrach i studiach TV w Polsce i zagranicą.
Elementy pulpitu:
- 8 suwaków cyfrowych z linijką świetlną (suwaki cyfrowe nie zużywają się mechanicznie):
- suwak SUMA - ściemniacz główny
- suwak PROGRAMOWANIE - do ustawiania poziomów obwodów przy programowaniu oraz korektach
- suwaki zmieniacza A, B - do ręcznej zmiany scen (osobno scena wchodząca i schodząca) lub korekty czasów przy automatycznej zmianie scen
- 4 dodatkowe suwaki cyfrowe C, D, E, F
- mogą być one użyte do sterowania czterema scenami pomocniczymi, sterowanie może być zrobione na kilka sposobów:
- ręczne regulując poziom scen
- wchodzenie i schodzenie scen w zadanym czasie wyzwalane wciśnięciem klawisza
- wchodzenie i schodzenie scen w zadanym czasie na rozkaz ze zmieniacza (razem ze zmianą jakiejś sceny w głównej sekwencji scen może być wyzwolone np. wolne wejście sceny pomocniczej)
- mogą być użyte do regulacji czterech parametrów dowolnych efektów, np. suwak C może regulować tempo efektu E1, suwak D - tempo efektu E4, a suwak E - poziom efektu E4
- pole scen dodatkowych
- 20 suwaków - pod każdy suwak można podłączyć dowolną scenę świetlną - suwakiem reguluje się jej poziom
- 20 klawiszy - do błyskania scenami świetlnymi i do przepisywania scen
- suwak SUMA - ściemniacz główny
- 2 monitory, na których wyświetlane są w przejrzysty sposób wszystkie parametry pulpitu (numery scen, poziomy, czasy) i poziomy wszystkich obwodów w procentach. Na monitorach można również oglądać zawartość pamięci scen, podglądać budowę scen
- napęd dyskietek 3, 5" do zapamiętywania przedstawień - na jednej dyskietce mieści się 9 przedstawień
Uwaga! Wszystkie opisy klawiszy, suwaków i napisy na monitorach są w języku polskim.
Wejścia/wyjścia:
- wyjścia analogowe - napięcie 0..+10V, max. 2 mA (wyjścia mogą być również przystosowane do wysterowania regulatorów o innych napięciach sterujących)
- cyfrowy interfejs RS-232 do podłączenia pulpitu zdalnego sterowania przewodowego lub połączenia z komputerem typu PC i korzystania z programu SUFLER
- wyjście do drukarki - można na niej drukować scenariusz świetlny przedstawień (numery scen, czasy, jakie obwody na jaki poziom są wpisane do scen)
- opcjonalnie wyjście interfejsu cyfrowego DMX512 do sterowania zmieniaczami kolorów, ruchomymi reflektorami lub skanerami
Niektóre funkcje:
- możliwość szybkiego tworzenia i zapamiętywania scen świetlnych (w scenie można zapamiętać dowolne obwody ustawione na dowolny poziom)
- możliwość tworzenia i zapamiętywania wielu efektów świetlnych (efekt to sekwencja pełnych scen świetlnych, do 64 kroków)
- regulacja tempa i poziomu efektów
- możliwość zapamiętania 3069 scen świetlnych lub efektów
- pamięć z akumulatorowym podtrzymaniem - zawartość pamięci nie ginie po wyłączeniu zasilania
- możliwość zmiany charakterystyk obwodom - m.in. jest charakterystyka skokowa do sterowania urządzeń, które nie tolerują napięć pośrednich i charakterystyka zapobiegająca gwałtownemu podawaniu pełnego napięcia na żarówki
- elektroniczny kros - w przypadku uszkodzenia reflektora łatwo jest go zastąpić innym, bez przeprogramowywania przedstawienia
- praca teatralna:
- możliwość wyciągania scen świetlnych z pamięci w ustalonej kolejności
- zmiany scen w zaprogramowanym czasie lub ręcznie - suwakami X, Y
- czasowe zmiany scen mogą być wykonywane bardzo precyzyjnie - każda scena może mieć ustawione 4 czasy: czas opóźnienia wejścia, czas wejścia, czas opóźnienia zejścia i czas zejścia
- możliwość omijania lub powtarzania scen w trakcie przedstawienia lub na próbach
- możliwość automatycznego wykonania (bez udziału operatora) kilku kolejnych zmian scen
- możliwość wstawienia dodatkowych scen między już istniejące w sekwencji scen
- możliwość ingerencji w świecącą scenę - można w czasie spektaklu skorygować (i rozjaśnić i sciemnić) poziom dowolnych obwodów
- oprócz głównych scen świetlnych wprowadzanych zmieniaczem operator ma dodatkowo dostępne wszystkie możliwości opisane niżej w pracy estradowej
- praca estradowa:
- możliwość tworzenia na bieżąco obrazu świetlnego z zapamiętanych scen świetlnych - każdą z 24 (20 na suwakach pola scen dodatkowych i 4 na suwakach cyfrowych C, D, E, F) dostępnych scen świetlnych można wprowadzić na dowolny poziom
- możliwość uruchamiania przygotowanych efektów świetlnych
- możliwość wydrukowania scenariusza świetlnego spektaklu (tytuł, kolejne sceny, czasy, skład scen: które obwody, z jakim poziomem są w scenach)
- możliwość zapisania przedstawienia na dyskietce 3,5"
Pulpit LCS-420
LCS-420 jest uproszczoną wersją pulpitu LCS-820.
Różnice:
- mniejsza liczba suwaków cyfrowych - brak suwaków C, D, E, F. Nie ma więc scen pomocniczych C, D, E, F, a regulacja
tempa i poziomu efektów jest przeniesiona na suwak SUMA, co pozwala na regulację w jednym momencie tylko jednego parametru jednego efektu (w LCS-820 można jednocześnie regulować 4 parametry różnych efektów)
- jeden monitor
Urządzenia dodatkowe do LCS-820/420
Zdalne sterowanie
Do pulpitu LCS można podłączyć pulpit do zdalnego sterowania przewodowego (Alfetkę). Umożliwia on pracę ze światłami z dowolnego miejsca teatru (ze sceny, widowni). Pulpit jest niewielkim urządzeniem mieszczącym się w dłoni, wyposażonym w klawiaturę i wyświetlacz LCD, na którym wyświetlane są numery i poziomy scen i obwodów oraz czasy zmiany scen.
Możliwości:
- tworzenie i zapamiętywanie scen świetlnych
- ustawianie czasów zmiany scen
- odtwarzanie scen w takiej kolejności i z takimi czasami jak na przedstawieniu (można wręcz poprowadzić przedstawienie)
- odtwarzanie scen w takiej kolejności jak na przedstawieniu, ale z krótszymi czasami (przegląd scen)
- korekty w już isniejących scenach
- zapalanie i gaszenie pojedynczych obwodów, przydatne przy ustawianiu kierunków reflektorów
Pole ręczne z pamięcią jednej sceny
Pole ręczne (pole potencjometrów) służy do współpracy z pulpitami LCS. Zawiera tyle suwaków, ile jest obwodów. Pole ręczne pracuje równolegle z pulpitem LCS - każdy obwód można wysterować i z pulpitu LCS i z pola ręcznego.
Można na polu ręcznym ustawiać sceny świetlne i zapamiętywać je w pulpicie LCS (na monitorze widać poziomy ustawiane na polu ręcznym.
Pole ręczne może pracować samodzielnie - ma wbudowaną pamięć jednej sceny. Na suwakach ustawia się scenę świetlną, zmieniaczem (dodatkowy suwak w polu ręcznym) wprowadza do pamięci, a suwaki zwalniają się do ustawiania następnej sceny. W ciemno, na suwakach ustawia się następną scenę i zmieniaczem wykonuje się zmianę scen: scena z pamięci schodzi, scena ustawiona na suwakach wchodzi.
Jest też możliwość ingerowania w poziom świecenia obwodów, gdy scena świeci z pamięci.
Pole ręczne - Alfa‑96, Alfa‑144
Pulpit Alfa może pracować jako pole ręczne dla pulpitu LCS. Pulpit LCS używany jest wtedy w czasie normalnej działalności: precyzyjniejsze zmiany scen, lepsza orientacja w przedstawieniu (monitory), niezużywające się suwaki cyfrowe, dyskietki, a Alfa pracuje jako zwykłe pole ręczne.
Natomiast w sytuacjach nietypowych (gościnne występy innych teatrów, imprezy estradowe), gdy zwykle nie ma czasu na precyzyjne zaprogramowanie przedstawienia, szybkie zaprogramowanie 24 scen (lub efektów) na Alfie i 20 scen w polu scen dodatkowych pulpitu LCS, może rozwiązać problemy.
Program SUFLER
Na komputerze dołączonym do pulpitu LCS można zainstalować program SUFLER. Umożliwia on wpisywanie fragmentów scenariusza, które są istotne dla operatora światła i powiązanie ich ze zmianami scen świetlnych.
W czasie prowadzenia przedstawienia komputer śledzi zmiany scen w pulpicie LCS i podpowiada operatorowi, w którym momencie ma nastąpić kolejna zmiana.
Program pozwala też na wpisanie różnych informacji dodatkowych, np. o kierunkach reflektorów, o rodzaju filtrów. Można w ten sposób stworzyć pełną dokumentację przedstawienia.